Verjaardagsfeest in 10 spelletjes


Voor het feestje van onze oudste zoon maakten we een spelletjesparcours in de tuin. Heel wat dingen kan je huren, maar aangezien we 2 kids hebben (en er dus nog feestjes komen) leek het me toffer om zoveel mogelijk zelf te maken. 
Kijk op voorhand in je garage of schuur wat je nog hebt aan oude verf en planken, of wat je vindt op het internet of in wereldwinkels. De meeste spelletjes ken je al, sommige heb ik zelf uitgevonden (een beetje fantasie en een leuke naam doen wonderen). 
Maak het niet te competitief. Op mijn zoons leeftijd (9 jaar) kunnen ze nog niet tegen hun verlies. Geef iedereen een kaart met alle spelletjes op. Telkens ze een spelletje hebben gedaan, vink je dat af. Op het einde is een volle kaart goed voor een leuke verrassing (een ijsje!).


1. Bollo Smito

De balletjes kan je zelf maken (gevulde zakjes). Op de kermis op het dorp gebruiken ze van die zachte balletjes, dus haalde ik er ook bij Decathlon. Volgende keer probeer ik het met van die mega-conservenblikken uit grootkeukens: Bollo Smito XXL!



2. Eendjes vissen

De eendjes met ringen hadden we al, ooit gekocht als badspeeltje in Grashopper, Brussel. De hengel is een bezemsteel, en de zwarte bak een betonkuip. De gele eendjes zijn geverfd: tekening gezocht op Google afbeeldingen, uitgesneden met cuttermes en dan voorzichtig gespoten met spuitbus.


 3. Mannetje werp

Datgene waar ik het minst werk aan had, vonden ze natuurlijk het leukst. In een emmer zand uit de zandbak staat een stok met bovenaan een lachend gezicht, gekleefd op een triplex plaatje. Gooi met kleine, harde ballen naar het gezicht, en probeer de stok te doen vallen. Kies zelf maar op wat je wil mikken: een dier, een monster, een draak. En doe het achteraan in je tuin, kwestie van je ramen en de buren te sparen.


4. Woordzoeker

Voor elk kind maakte ik een enveloppe met 3 woorden waarvan ze de letters in de juiste volgorde moesten zetten. Een woord van 5, 6 en één van 7 letters. Zeg wel dat ze elkaar mogen helpen, of dat ze raad mogen komen vragen. Kies woorden uit hun leefwereld. 
Allé, eentje om alvast te oefenen: L E O T V A B


5. Dwerggoal

Vanop 5 meter moesten ze een bal door een klein gat in een MDF-plaat proberen te mikken. Maak het niet te moeilijk: laat elk kind vb. telkens 3 keer na elkaar proberen. De naam van het spel en het ontwerp zijn geheel en al eigen creaties. Laat je fantasie de vrije loop, en denk terug aan spelletjes die je zelf als kind urenlang in de tuin deed…


6. Reuzenbowling

Deze wou ik eigenlijk al lang eens kopen voor onze kids: grote bowlingkegels en ballen, gehaald bij Dreamland. De kegels zijn vrij licht en omdat ze op gras makkelijk omver vallen, zette ik ze op een geverfde triplex plaat met cirkels waar de kegels moeten komen.


7. Balletje werp

Dit ging een klein beetje de mist in, doordat ik de gaatjes te klein had gemaakt. Als je op tijd begint met je spelletjes in elkaar te knutselen, kijk dan eerst met je kids wat ze kunnen. Bij warm weer lijkt het me zalig om dit met waterballonnen te proberen. Heerlijk, zo’n ballon die openspat tegen het bord…


8. Espinoza

Als kind deed ik dit al om mijn traptechniek te verbeteren (waarmee het trouwens nooit iets is geworden, for the record). Het voetbalprogramma Extra Time gaf dit de naam Espinozo. Hierop komt het neer: probeer de deklat te raken met de bal. 


9. Sterrenbasket

Ik wil al lang een basketring in onze tuin. Maar dat lijkt me zo’n dure operatie, zo’n paal. En een veilige muur om het bord aan te bevestigen hebben we niet. In afwachting hiervan heb ik dit bord zelf geverfd, aan onze schommel gehangen en er een tweedehands ring op bevestigd (Kapaza, 9 euro). Maak de spelregels zo simpel of spannend als je zelf wil: vb. 3 keer raak gooien in 1 minuut.


10. Fietsparcours 

Naast ons huis is het begin van een landbouwweg geasfalteerd. Een heerlijke strook van zo’n 20 meter om te fietsen, skateboarden, rolschaatsen… Ideaal dus om met enkele planken en stokken een parcours te maken dat de kids moeten afleggen zonder één voet aan de grond te zetten. Een kantelbrug maak je met een lange plank en een steen. Als kegels om tussen te slalommen gebruik je omgekeerde emmers.