Schattentocht (idee voor verjaardagsfeest)


Voor het verjaardagsfeest van onze oudste (7 jaar) hebben we een schattenzoektocht gedaan. Er is een beetje voorbereiding aan, maar het is enorm leuk. De meeste ideeën heb ik gevonden op het internet, en daarna vlug een tekst geschreven om een structuur en een thema te hebben. Misschien kan het je op ideeën brengen...

Zo begon de zoektocht: bij het openen van de cadeaus, bleek er plots een CD tussen te zitten die van geen enkel kind kwam. Je speelt het spel een beetje mee: hé, wat is dat?

Ik vroeg onze zoon hem in de CD-speler op het terras te steken, en toen hoorden we dit...

(De tekst heb ik laten inspreken door een collega van mij, zodat ze de stem niet herkenden. Je kunt ook een gewone cassetterecorder gebruiken, filmpjes maken op je computer waarop ze moeten klikken, de opdrachten op papier schrijven en deze in een fles steken...)

Kapitein: “Ahoy scheepsjongens. Kom eens in een kring rond mij staan, zodat je me goed kan horen. Want ik moet jullie een geheim vertellen. Ooit, heel lang geleden, was hier geen tuin, maar was dit de zee. Mijn piraten en ik vielen alle schepen aan. En we namen alle schatten mee naar huis... behalve één. Eén schat is achtergebleven, en ligt hier begraven in deze tuin. Helpen jullie hem samen met mij zoeken?”

Opdracht 1: vind de munten!

Kapitein: “Eerst moet ik weten of ik jullie kan vertrouwen. Daarom heb ik in deze tuin 5 gouden munten verstopt. Je krijgt een schattenkaart met daarop 5 foto’s. Vind de plaats waar de foto is genomen... en je vindt de munt! Breng mij de 5 munten terug... en ik geef jullie een nieuwe opdracht!”

Dit is eigenlijk het principe van een gewone fotozoekrallye. Ik heb het niet te moeilijk gemaakt, en 5 foto’s genomen van details van plekken in onze tuin, waar telkens een munt zat verstopt. De schattenkaart (foto bovenaan) is gemaakt door een collega op het werk die overweg kan met grafische programma's. De munten komen uit de Hema, waar je voor ongeveer 2,5 euro schattenzakjes ("Duikschatten") kunt kopen met plastieken diamanten, munten, zeepaardjes...

Opdracht 2: vind de bom!

Kapitein: “Tijdens een spannend avontuur, kom je heel wat gevaren tegen Je kan verzeild raken in een storm, achtervolgd worden door zeemonsters of je kan varen tegen een bom. In deze tuin ligt ook nog een bom. En ze is nog niet ontploft! Gelukkig kan je ze op tijd ontdekken door heel goed te luisteren. Wees dus heel stil, zoek de bom en breng ze –voorzichtig – terug naar hier.”

Deze is niet evident, maar wel superleuk. Opnieuw in Hema kocht ik een witte keukenwekker waar ik een bommetje op tekende, en BOM op schreef. Je verstopt hem best niet te moeilijk, ergens op oorhoogte. Het is wel belangrijk dat de kinderen heel stil zijn, dan kunnen ze het getik horen...

Opdracht 3: proeven!

Kapitein: “Wist je dat niet alle piraten gedood werden op zee? Sommigen stierven in de gevangenis, raakten verzeild in een cafégevecht of werden vergiftigd door tegenstanders. Daarom namen ze een proever in dienst. Die kon van elk gerecht en van elke drank direct zeggen wat het was... Ha, ik zou zo’n proever ook best kunnen gebruiken. Kunnen jullie, met een blinddoek om, raden wat je proeft?”

Een klassieke proeftest met blinddoek (mayonnaise, yoghurt, choco enz.).

Opdracht 4: ontcijfer de vindplaats

Kapitein: “Schattengravers, ik voel dat we steeds dichterbij de schat komen. Maar eerst moeten jullie de vindplaats ontcijferen. Je krijgt een enveloppe met daarin 5 woorden. Leg de 5 woorden in de juiste volgorde... en je vindt de schat!”

De 5 woorden in de enveloppe vormden: kijk onder de rode pijl. Tegen een stuk tuinmuur had ik een rode pijl geverfd, en ongeveer 20 centimeter diep in de aarde zat een metalen koffertje verstopt.

Opdracht 5: vind de sleutel!

Kapitein: “Hahahaha, dachten jullie dat het zo gemakkelijk ging gaan? Op elk slot past een sleutel. Op het terras en in de tuin staan in totaal 6 houten stoelen en één houten bank. Kijk telkens goed naar de onderkant en je vindt de sleutel!”

Onder één van de tuinstoelen zat de sleutel verstopt. In het koffertje zaten de rest van de duikschatten van de Hema-zakjes en kleine cadeautjes voor de kinderen.

Kapitein: "Bravo, jullie zijn de beste scheepsjongens die een piratenkapitein zich kan wensen. En nu vaar ik verder, op weg naar nieuwe avonturen. Ahoooooyyyy!!!!!

In totaal duurde de zoektocht ongeveer 3 kwartier. Ik had het bij 5 opdrachten gehouden, omdat ik op voorhand moeilijk kon inschatten of ze het leuk gingen vinden, maar het hadden er best meer mogen zijn. Je kan er ook een echte speurtocht van maken langs een landweg of in een bos, maar ik wilde liever met de kinderen in de tuin blijven. De opdrachten waren aangepast aan onze tuin. Je kunt makkelijk zelf nieuwe verzinnen, en rondkijken op het internet voor inspiratie.

In het begin moest ik de kids wel wat kalmeren, want van de opwinding liepen ze al weg voor ze de opdracht goed en wel gehoord hadden. Het was wel fantastisch om te zien hoe geboeid de kinderen naar de kapitein luisterden, en hoe ze helemaal meegingen in het verhaal. Welke opdrachten je ook verzint, zorg er wel voor dat de kinderen samenwerken, anders komen er toch weer tranen van (IK zag die munt het eerst. Nee, IK. IK. Enzovoort.)